Zanzibar baby! ZANZIBAR!

Lørdag 27. mars

I dag hadde vi avskjedsmiddag/restefest for å få spist opp maten i skap og kjøleskap. Det ble alt fra stekte pølser, til ris, til stekte grønnsaker i alle farger og fasonger samt tomatsaus, chipati (pannekakelignende brød) og guacemole. Det var en kjempekoselig kveld, og alle ble gode og mette. Dagen ellers ble brukt til avskjeder og pakking.

Ganske rart å dra fra stedet man har bodd på i to måneder, men samtidig så er det litt godt at en epoke er over også.

Kommer nok til å savne Marangu og menneskene der, men det er jo bare en god grunn til å kunne reise på besøk ved en senere anledning J

I morgen setter vi snuten mot Zanzibar!

Søndag 28. mars

I dag bar turen til Zanzibar. Martelita og jeg tok flyet fra Kilimanjaro International Airport kl 1140, og var fremme på krydderøyen ca en time senere.

Dagen ble brukt til å bli litt kjent i nærområdet, og prøve å venne seg til varmen (for det er VARMT!)

Mandag 29. mars

I dag stod vi opp, gikk på takterassen på Garden Lodge og spiste frokost, før vi tuslet ut i Stone Towns gater.

Det viser seg, at de trange gatene i Stone Town er veldig lette og gå seg vill i, og vi klarte det med glans. Gater på kryss og tvers i alle retninger er min stedssans’ verste mareritt! ^^ Da er det godt og ha med en nogen lunde retningsorientert Martelita! J

På kvelden dro vil til Forodhani Gardens, et marked med masse boder med mat, og spiste middag fra en av de mange bodene som er der. Det finnes kjøtt, fisk og kylling i alle fasonger, tredd på spyd, og man plukker ut det man vil ha før de griller det for deg. Atmosfæren var veldig bra, og folk var glade og fornøyde J

Tirsdag 30. mars

I dag har vi nok en gang tuslet Stone Towns gater, og vært på Darajani Market. Var ikke kjempemasse spennende der, men fikk kjøpt litt krydder hvertfall. Føler det er et must når man først er på Zanzibar ^^

Siden vi kom hit har det vært litt gråvær, men fortsatt varmt, og i dag fikk vi tatt vår første dukkert i havet. Det var deeeejli! 😀

Onsdag 31. mars

Litt kulturelle innspill må man ha når man er på tur, og i dag har vi vært på nasjonal museet Beit El-Ajaib(også kjent som House of Wonders)

Litt tusling i Stone Towns trange gater for å finne vår nye favoritt kafe (Zanzibar Coffee House). Der har de (for de som har sett bildene på Facebook) salted banana chips med guacemole! Det er helt fantastisk godt! 😀

Etter tusling ble det selvsagt bading, og på kvelden ble det knall god mat på en indisk restaurant i byen. Prisene var litt stive (men det er det generelt sett her i forhold til Marangu..), men det var veldig verdt det!

Torsdag 1. april

I dag kom Linda og Linda også til Zanzibar. De dro fra Marangu samme dag som oss, men har vært i Dar Es Salaam til nå, for å gjøre noen intervjuer og lignende på ambassaden der.

Det har vært koselig å være bare to her og, men det er litt morro når vi blir flere J

Middagen ble fortært på Livingstone, en kafe/restaurant i sentrumskjernen, og jeg spiste barracuda. Kjempegodt, enda jeg ikke er noe særlig glad i fisk! J

Fredag 2. april

I dag har vi vært på tur til Prison Island, en øy mellom Zanzibar og fastlandet.

Det var helt fantastisk! Vi dro ut med båt ca kl 10.00, og etter en båttur på ca 20 min i rolig farvann var vi fremme ved øya. Der var også korallrev der, så vi fikk lov å snorkle litt over de. Da hadde jeg det rett og slett som fisken i vannet, og kan med sikkerhet si at det er grunnen til at jeg er blitt solbrent i dag. Jeg har tidenes solkrem som jeg har fått av tidenes frøken, men den er desverre ikke vannfast.. 😛

Etter en halvtimes/times tid med snorkling gikk vi i land på øya, og tittet på gamle bygninger og lese litt historie. Tingen er at denne øyen ble brukt til å huse slavene fra gammelt av, før de ble fraktet inn til ”The Old Fort” i Stone Town, og solgt. Etter slavehandelen oppstod ble det bygget fengsel ute på øyen, men det ble aldri tatt i bruk. Nå er det hotell og skilpadder som er tingen på prison island, og vi fikk gått inn i skilpaddeparken og hilst på dyra. Jammen er de ikke stygge! 😀 Utseendemessig vil jeg tro det er det dyret som i dag er nærmest beslektet med dinosaurene.. Når vi kom inn i parken fikk vi hver vår bunt med spinat, slik at vi kunne mate skilpaddene. Det var litt gøy da! J

Den eldste av skilpaddene var 150 år gammel, og den var stooooor ass! 😀 Ifølge de som jobbet der veide den noe sånn som 300 kg!

Vel tilbake i Stone Town fikk vi tatt en oppfriskende dusj, og middag ble nok en gang fortært på Livingstone, da det skulle være livemusikk der i dag.

Lørdag 3. april

I dag våknet vi til klar blå himmel, og et rom med så høy temperatur at man nesten ikke kan tro det. Jeg blir litt satt ut av denslags, og slet litt med å starte dagen. Men så kom regnet, og lettet litt på temperaturen. Planen videre for dagen er å tusle litt i gatene med Linda og Linda, kanskje ta en tur på Zanzibar coffee shop og spise bananchips, og se solnedgangen fra takterrassen på hotellet The Africa House. J

Savner dere der hjemme masse, og gleder meg til å se dere om to uker! *kjempeklem*