på tampen i Marangu

Torsdag 18. mars

Nok en dag hvor Martelita og jeg var på Marangu Hospital, og vi fikk et intervju med en dame som lever med HIV.

Etter litt om og men (siden hun ikke snakket veldig godt engelsk), fikk vi omsider hennes historie, og det var interessant (kan heller fortelle om den når jeg kommer hjem).

Ettermiddagen ble brukt til å renskrive notater og sammenfatte hennes historie til oppgaven.

Et steg nærmere de målene jeg hadde satt meg som skulle gjennomføres iløpet av oppholdet J

Fredag 19. mars

I dag var dagen hvor planen var å reise til Mombasa, Kenya for helgen, men med en lite samarbeidsvillig mage bestemte jeg meg for å bli igjen i Marangu. Marianne, Ida og Mari hoppet på bussen kl 0900, og var fremme ca 6 timer senere – heldiggrisene!

Jeg endte da opp med å bli hjemme med Linda, Linda, Håkon og Martelita. Det ble en lite produktiv dag, men innser jo at av og til kan man ta helgen fri også. J

Lørdag 20. mars

I dag var det veldig skiftende vær, men vi bestemte oss likevel for å stikke opp på Kilimanjaro Mountain Resort, for litt soling og bading. Fikk skrevet litt postkort på solsenga også, så jeg er fornøyd. Det er ikke hver dag jeg bruker 30 000 TSH på mat, drikke, bading osv, men idag ble det visst til det. Men jammen var det ikke verdt det gitt! J Litt luksus må man unne seg!

Søndag 21. mars

I dag tok vi turen ned til Marangu hotel for å møte Wendy og mannen hennes + et vennepar av de som har kommet ned igjen til Marangu. Det var koselig, og vi tok middagen der nede. Wendy fortalte at hun var iferd med å bli bestemor for første gang når vi satt der nede på hotellet, for datteren hennes var på sykehuset. Påfølgende natten ble hun bestemor! J koselig!

Mandag 22. mars

I dag var vi igjen (som på alle mandager og torsdager) på markedet nede i Marangu Mtoni. Fikk kjøpt litt kult stoff, som jeg leverte til sydama, for å få sydd noen flere skjørt. 6000TSH for skjørt, 8000TSH for kjole? Ja, jeg er fornøyd med det J

Tirsdag 23. mars

Prøvde å møte på CTC for å snakke med Dr. Amani ang flere intervjuer med de kvinnlige pasientene, men han var ikke på sykehuset i dag, så det var en bomtur. Martelita gikk hjem, mens jeg gikk ned på Marangu Teachers College, og joinet Linda og Linda på internett. Da satt jeg på tidenes datamaskin proppa full av virus! Gikk jo nesten ikke ann å gjøre noe, og ikke turte jeg å sende de mailene jeg hadde tenkt heller… mail med vedlegg fra en virus infisert maskin er ikke et sjakktrekk innbiller jeg meg… 😛 men bente: selv om jeg ikke fikk sendt bilde av skjørtet ditt kan jeg forsikre om at det ble veldig kult J

Onsdag 24. mars

I dag har vi planlagt siste turen til Moshi for oppholdet. Det blir godt, for vi har ingen avtaler vi må rekke, men vi skal slappe av på Coffee Shop, og tasse rundt og handle litt gaver til å ta med hjem. Men før vi kunne dra til Moshi hadde Martelita et intervju med tidligere sjef for mor-barn klinikken på Marangu Hospital, og jeg skulle være med som moralsk støtte/sekretær.

Intervjuet på sykehuset var kl 0800, og vi fikk satt snuten mot Moshi ca 0915. Moshituren ble som planlagt, avslappende og koselig. Det var Marianne, Martelita, Linda Saker og jeg som var på tur denne gangen, og ”Taxi-trynet” var sjåfør for dagen. Han har fått kallenavnet taxi-trynet fordi han har tiiiidenes lengste ansikt…!!, men er en veldig hyggelig fyr.

Klokken ble 1630 før vi vendte tilbake til Marangu. Det er alltid like godt å komme tilbake til Marangu etter en lang dag i Moshi, for Moshi er alltid så varmt og klamt (og mer ”by-preget” med sola som steker mot asfalten), mens Marangu er kjøligere, friskt, og ikke minst mye roligere. Men jeg kommer likevel til å savne handleturene i Moshi… Der har de jo alt! Til og med pølser og ost!! J Kvelden ble brukt med skallebank (værsjuke) og inne mens regnet høljet ned ute. Ja, it’s official: Regntiden har nok begynt.

Torsdag 25. mars

I dag stod vi opp 0730, med en plan om å stikke på Marangu Hospital, for å møte Dr. Noel Amani på CTC og intervjue flere kvinnlige pasienter. I utgangspunktet hadde Amani ordnet så vi skulle få snakket med to damer, men vi hadde ikke tolk til hun første, så hun måtte vi sende hjem. Men Amani kom oss til unnsetning, og var tolk for det andre intervjuet, så da ble det litt mer stoff til oppgaven. Vi fikk snakke med en veldig interessant dame på 48 år, som hadde vist om sin HIV status i to år, men som kun hadde fortalt om den til sin mor og sin yngre søster. Det var spennende å få høre litt av hennes historie. Etter vi var ferdige på sykehuset satte vi snuten mot oppholdets siste tur på markedet i Marangu Mtoni. Det var koselig, men også litt trist å vite at vi kanskje aldri kommer til å komme tilbake til markedsdagene. Det er så spennende å tusle mellom alle bodene, se hva som selges denne uken, handle litt frukt og grønt så vi kan lage middag, og snakke med lokalbefolkningen. Før vi dro ned til Marangu fikk vi høre av Wendy Meyer (vår kontaktperson mens vi er her nede), at om vi lagde mesteparten av maten vår selv kunne vi fint overleve på å bruke ca 50kr dagen på mat. Men når fire tomater koster 400 TSH, og seks gulerøtter kanskje koster 300TSH, fire rødløk 300TSH, fem poteter 500TSH, fire paprika 300TSH og hvitøk kanskje 1000TSH, så blir det ikke store utgiftene på mat iløpet av en markedsdag. Masse gode grønnsaker dyrket helt uten kunstige stoffer for under 20 kr? Jatakk! J

Ettermiddagen ble brukt til å renskrive notatene fra intervjuet, og transkribere litt på lydopptaket. Kl 1700 skal vi møte familien til Isack (som jeg har nevnt tidligere i bloggen), og det blir spennende. Har kjøpt med litt skrivebøker, penner og ”matte-sett” (passer, linjal, gradskive, blyant osv) sånn at han og hans søsken kan få å bruke på skolen.

Fredag 26. mars

I dag var jeg oppe kl 0730, og ble med Linda, Ida og Mari ned på skolen for å gå på internett.  Det er jo siste dagen man får mulighet til å dra på Marangu Teachers College, så den sjansen må man benytte seg av J

Så i dag blir det internett, ta litt bilder på skoleområdet og si hadet til skolen.

I kveld (fra 16-17 tiden) er planen at vi skal på Hosea Drive In, og ha Marangu avskjedsfest med venner og kjente. I morgen blir det en koselig middag med gruppen som reiser sammen, og Tone og Alpha, og på søndag kl 1140 letter flyet fra Kilimanjaro Airport i retning Zanzibar J

Håper alt er bra med dere der hjemme, og at dere koser dere! Ryktene tilsier at snøen har begynt å smelte, og at gradestokken har vist opp til +10 grader. Jeg kjenner at jeg liker tendensen, og at jeg gleder meg til å komme hjem. 3 uker igjen til disse tottelottene igjen er på norsk jord J

1 Comment »

  1. Therese H Said:

    Hehehe, beklager det med den ikke vannfaste solkremmen!!! 😀 Men nå har du vertfall et røds men noe sårbart minne fra Zanzibar 😛 Gleder meg til du kommer hjem 🙂 *klem*


{ RSS feed for comments on this post} · { TrackBack URI }

Leave a comment