long time no see…

Tirsdag 2. mars

I dag har vi kommet oss på internett igjen, så jeg har fått sjekket alt av mail, facebook, nyheter og det som måtte være

 

Onsdag 3. mars

I dag har vi vært i Moshi, og fått shoppet litt, men viktigst av alt har jeg fått hatt fokusgruppeintervju med 5 kvinner som lever åpent med HIV. Det var utrolig spennende å møte disse kvinnene, få høre litt om hvordan livet deres har vært, og ikke minst hvor modige de er! Det var jo en litt vanskelig situasjon, for selv om de lever åpent med sykdommen er det jo et touchy tema å snakke om, spesielt også akkurat fordi de har opplevd så mye og mange av dem sitter må igjen med eneansvar for alle barna fordi mannen har stukket av.

Dette fokusgruppeintervjuet har vært veldig spot on i forhold til oppgaven jeg skal skrive, og jeg har fått mye informansjon. Likevel er det nok ikke nok for å svare helt på det jeg vil svare på, så i kommende uke må jeg se om jeg finner noen flere jeg kan få snakket litt med. Men det er da en start hvertfall J

Dagen ble lang i moshi i dag, og vi var ikke hjemme før nærmere kl 1800, og 7-8 timer i en by som Moshi er igrunn mer enn nok. Stekende varmt og sol, og asfalt og støv som gjør det enda verre. Det er godt å komme seg litt ut av lille Marangu Mtoni (marangu village), men jammen er det ikke godt å komme tilbake til den frodige plassen med den litt svalere luften J

Torsdag 4. mars

I dag har vi prøvd å fått veksle tanzanianske shilling til dollar i banken, noe som viste seg å være et svare strev! 😛

Men etter laaang tid lot det seg til slutt gjøre, og jeg har nå 400USD i lommeboken for å betale for helgens safari til Lake Manyara, Ngorongoro og en liten masaai landsby. Hurra! Det blir nok bra!

Ellers har jeg levert en kanga og litt stoff til en skredderdame, og om alt går etter planen kan jeg hente mammas skjørt på mandag.

Ellers har dagen gått med til å behandle informasjonen jeg fikk fra organisasjonen og kvinnene i Moshi i går + å pakke for helgens utflukt. Turen går fra Marangu i morgen tidlig kl 0800.

Helgens opplegger som følger:

05.03.2010

0800 – Depart from Marangu

1300 – Game drive and picnic lunch, Lake Manyara

1800 – Dinner, Twiga Lodge

 

06.03.2010

0600 – Breakfast

0800 – Game drive, Ngorongoro

1400 – Picnic lunch and game drive, Ngorongoro

1800 – Dinner, Twiga Lodge

07.03.2010

0700 – Breakfast

0800 – Village culture walk, Mtu Wa Mbu

1300 – Picnic lunch, depart to Marangu

1800 – Arrival Marangu

Fredag 5. mars

I dag sto vi opp kl 0600, og var klare til å dra litt over syv. Alpha og kokken Moses kom og hentet oss hjemme, så bar turen til Lake Manyara National Park. Der hadde vi et par timers game drive og så dyr som bavianer og elefanter. Må innrømme at det var jo en koselig opplevelse, men mye likt i forhold til hva jeg har sett før. På ettermiddagen tok vi inn på Twiga Campsite og Lodge, hvor vi skulle sove i telt. Tok kvelden relativt tidlig i dag, for vi skal stå opp kl 0530 i morgen.

Lørdag 6. mars

Har sovet relativt godt i natt, selv om det regnet som fy i tolv tiden. Sto opp som planlagt kl 0530, for å finne ut at alt hva jeg eide og hadde (minus det jeg hadde sovet i) var bløtt. Hurra!

Etter frokost bar turen i retning Ngorongoro Concervation Area, hvor vi skulle ta turen ned i Ngorongoro krateret. Det var en kjempetur, med opplevelser for livet! Området er så utrolig fint og relativt urørt. Det var noen grusveier man kunne kjøre på, ellers var det mange store grønne sletter hvor dyrene levde i sus og dus. Det var store mengder både zebra og gnu i krateret, men vi fikk også sett andre dyr som: løver/løvinner, elefanter, bøffeler, impalaer, flodhester, neshorn, og det beste av alt: to geparder som jaktet på, fanget og spiste en antilope bebis! Jeg har aldri sett gepardene ”i det fri” før, og var knallfornøyd med det! J (og ja: jeg har tatt masse bilder!)

Når klokken nærmet seg 1700 var vi tilbake på lodgen, hvor vi bestemte oss for at det kunne være greit med rom den påfølgende natten. Før middag tuslet vi litt rundt i gatene og tittet på malerier og ymse annet, før vi kl 1930 fikk servert mat.

Det ble tidlig kvelden i dag, siden vi hadde stått opp så tidlig. Men jammen var det ikke litt av en opplevelse å endelig få vært i krateret! Det var et fantastisk syn når vi kjørte ned, og den første tiden vi kjørte der nede føltes det som om vi var der helt alene med alle dyrene! J

Søndag 7. mars

I dag fikk vi sove litt lenger, og sto opp kl  0730. frokosten ble servert og vi spiste før vi skulle på ”cultural walk”, som i bunn og grunn var tusling mellom bodene på markedet, og alle sjappene med trefigurer og bilder. Men jeg klager ikke! Fikk sett og kjøpt masse fint, både til meg selv og andre der hjemme.

Vel tilbake på lodgen fikk vi lunch, før vi satte snuten mot Marangu igjen.

På veien stoppet vi i en Masaai landsby hvor vi så masaiiene hoppe, danse og synge. Vi var til og med så ”heldige” at vi og fikk på oss smykker og måtte være med å danse 😛

Dansingen kjenner jeg at jeg kunne klart meg uten, men det var likevel en bra opplevelse! 😀

Klokken 1930 var vi hjemme igjen hos Mama stella, og vi brukte kvelden til å slappe av og fordøye alle inntrykkene fra helgen.

I morgen må vi ned til landsbyen for å handle mer grønnsaker (det er jo helt tomt i hylla!), også skal jeg hente en kjole jeg har bestilt, pluss et skjørt til mamma.

Mandag 8. mars

I dag sov vi lenge! Og jammen var det ikke godt etter en innholdsrik helg. Med tid og stunder sto vi opp, spiste frokost og stakk ned til landsbyen for å gjennomføre dagens gjøremål.

Ettermiddagen har blitt brukt til skolearbeid.

Tirsdag 9. mars

En lite innholdsrik dag brukt til skolearbeid og avslapping…

Onsdag 10. mars

I dag var Martelita og jeg på Marangu Hospital, for å snakke med Dr. Amani, og damene som jobber på Angaza VTC (Voluntary Testing and Counselling). Dr. Amani var opptatt, så han fikk vi ikke snakket med i dag, men damene på Angaza snakket vi såvidt med, og avtalte tid for intervju kommende mandag.

Torsdag 11. mars

I dag stod vi opp kl 0515, fordi vi skulle til Arusha. Grunnen til at vi måtte stå opp så sinnsykt tidlig var at vi skulle dra fra landsbyen med buss kl 0700, for å besøke ICTR (International Criminal Tribunal for Rwanda). Kl 0900 var vi fremme i Arusha, og klare til omvisning på ICTR. Først fikk vi sitte å følge med på en av rettsakene mot krigsforbryterene under folkemordet i Rwanda (1994), så fikk vi se en film om selve folkemordet. Etter filmen fikk vi et foredrag av en som jobbet på ICTR som fortalte litt hvordan ting foregikk på tribunalet. Når klokken ble ca 1300 var vi ferdige på tribunalet, kom oss på hotellet med all bagasje før vi satte snuten mot sentrum av Arusha. Der ble det først en stopp på en koselig kafe for litt mat og en veldig etterlengtet jordbærmilkshake! Så ble det tusling på marked og litt handling før det på kvelden ble middag på en sjarmerende veikant ”resturant” og så en tur ut på et utested som het Masai camp. Der var det live musikk med brasilianske rytmer, og det var knall! J Etter Masai camp dro vi til et utendørs utested som het Via Via, som vi var til klokken ble ca 0200. Vel tilbake på hotellet ble det en liten tur på internett før vi la oss.

Fredag 12. mars

Kl 0900 var vi oppe å hoppet igjen, klare for å sette snuten tilbake mot Marangu. Håkon hadde ordnet med sjåfør så vi ble kjørt fra hotelldøren og til døren hjemme,  med et pit-stop i Moshi for litt handling av mat. Kvelden ble brukt til å slappe av, og legge seg tidlig.

Lørdag 13. mars

I dag var jeg oppe ca 0930, også slappet vi av litt hjemme før vi satte snuten mot Kilimanjaro Resort Hotel, hvor vi brukte dagen til soling og bading. Man skulle tro at man etter over en måned i stekende sol hadde blitt litt herda for det å bli solbrent, men den gang ei 😛

Utpå kvelden dro vi hjem, og jeg brukte tid på å jobbe litt med å forberede intervju guiden til mandagens intervju på Angaza VTC.  

Søndag 14. mars

Denne dagen ble bare brukt hjemme i huset, uten spesielle planer.

Mandag 15. mars

I dag var vi oppe tidlig, og målet for dagen var å få dratt på Marangu Hospital for å snakke med Dr. Amani og damene på Angaza klinikken. Friske og raske var Martelita og jeg på sykehuset ca kl 0930, klare for å oppdrive mer informasjon som kunne brukes i oppgaven. Først snakket vi med Dr. Amani i ca to timer. Et innholdsrikt og spennende intervju/samtale. Det kjipeste med det er at det er ca halvannen time med lydopptak å transkribere…noe som kommer til å ta eeeeevigheter! :S

Etter samtalen med Amani gikk vi ned til Angaza klinikken, og fikk snakket med de i ca en halv time. Det var spennende å høre hva de hadde å si om stigma, og hvordan de hjalp sine pasienter med den problematikken. Men en annen ting som også er veldig bra, er at det viser seg å være en veldig positiv utvikling på det området, med at det faktisk er mye mindre stigmatisering i samfunnet nå enn det det var før.

Kvelden ble brukt til å jobbe med notater fra intervjuene.

Tirsdag 16. mars

Denne dagen ble i all hovedsak brukt til skolearbeid. Jeg var oppe kl 0730, og har jobbet med transkribering og renskriving av notater. Strømmen ble borte ute på ettermiddagen, og pcen hadde brukt opp batterikapasiteten sin, så kvelden ble brukt til å spille kort i mørket 😛

I dag er det en måned til jeg vender snuten hjemover J

Onsdag 17. mars

I dag var jeg igjen oppe kl 0730, for å få skrevet de siste oppdateringer på bloggen før den forhåpentligvis skal postes på nett (om det er strøm, internett osv…). Etter en tur på nett er planen å komme seg ned i landsbyen, få levert stoff til skredderen, og ta ut dollar i banken. Til helga bærer turen til Mombasa for Ida, Mari, Martelita, Marianne og meg, og da er det greit med litt dollar i lomma. I tillegg skal husleia på svimlende 100USD for en måned i knallhus betales i dag.

Ellers er planen å kanskje stikke opp på Kilimanjaro Resort Hotel litt utpå dagen i dag, for å bade og sole litt mer. I tillegg er det et pluss at internetten der oppe faktisk er myyye bedre enn nede på Marangu Teachers College!

Håper alle der hjemme har det bra!

Jeg har fått nyheter om at våren har begynt å melde sin anmarsj, og det liker jeg svæææært godt! Takk for det!

Glad i dere alle! *kjempeklem*

Leave a comment